Aplikasi Teori Pembelajaran Behavioris, Kognitif.
Konstruktivitis, Sosial dan Humanis
Aplikasi dan
keberkesanan teori pembelajaran
Sememangnya setiap teori pembelajaran mempunyai kelebihannya
yang tersendiri. Bagi melaksanakan
pengajaran dan pembelajaran yang efektif, pelbagai implementasi yang boleh
dilaksanakan bagi memantapkan keberkesanan pdp didalam bilik darjah.
Aplikasi dan
keberkesanan teori pembelajaran behavioris
Keberkesanan teori behavioris dapat dilihat apabila guru telah
bersedia menyediakan matlamat, objektif pengajaran dan analisis tugasan yang
spesifik, realistik dan boleh dicapai sebelum aktiviti pembelajaran dan
pengajaran bermula. Sebagai contoh, guru
akan mengajar kemahiran menambah dan menolak sesuai dengan aras murid yang
lemah, sederhana dan tinggi. Guru
tersebut akan memperincikan tugasan yang telah dirancang dengan membantu murid
aras sederhana dan lemah bagi menguasai kemahiran tersebut langkah demi
langkah. Manakala murid aras tinggi pula
akan diberi latihan tambahan bagi memantapkan lagi kemahiran menambah dan
menolak. Hal ini sekaligus dapat
membantu guru tersebut bagi mencapai objektif pembelajaran dengan lebih
berkesan didalam pengajaran.
Selain
itu, bagi memastikan bagi pembelajaran akan menjadi lebih efektif, guru yang
mengajar step by step, dan mengaplikasikan teknik peneguhan dan hukum kesediaan
dengan betul semestinya berupaya meningkatkan keberkesanan dalam pengajaran dan
pembelajaran. Kita ambil contoh seorang
guru yang mengajar kemahiran menulis tulisan jawi. Guru tersebut akan mengajar kemahiran dari
sekecil-kecilnya seperti memegang pensel sehinggalah kemahiran yang lebih besar
seperti boleh menghasilkan tulisan jawi dengan cantik dan kemas. Kemahiran ini akan dapat dikuasai oleh murid
sekiranya guru berjaya mencungkil rasa ingin tahu murid untuk belajar
sepertimana yang terdapat dalam hukum kesediaan disamping menggunakan teknik
peneguhan yang sesuai sama ada dalam bentuk pujian mahupun ganjaran dalam
bentuk hadiah dan sebagainya sebagai menghargai hasil kerja murid.
Seterusnya, saya melihat bahawa keberkesanan teori behavioris dapat
dilihat apabila seseorang guru dapat mengaplikasikan hukum latihan, hukum
kesan/akibat disamping menyediakan amalan disiplin bilik darjah yang
kondusif. Saya berikan satu contoh
seorang guru yang menyediakan set latihan latih tubi yang banyak untuk muridnya
dan memberi ganjaran bagi yang menjawab kesemua soalan dengan betul. Hal ini bermakna, dia telah berupaya
mengaplikasikan hukum latihan dan hukum
kesan/akibat dengan baik. Tambahan pula,
perkara ini dapat dimantapkan lagi apabila suasana bilik darjah menjadi lebih
positif dengan adanya peraturan kelas dan juga budaya belajar yang baik dalam
kalangan pelajar.
Aplikasi dan
keberkesanan teori pembelajaran kognitif
Seterusnya kita beralih kepada teori pembelajaran kognitif
yang mana sememangnya lebih menekankan kepada proses mental seperti
penyelesaian masalah, ingatan dan bahasa.
Jadi, sejauh manakah kita melihat teori ini sebagai suatu teori yang
berkesan yang boleh digunakan di dalam aktiviti pembelajaran dan pengajaran
dalam bilik darjah?
Berkesannya teori ini dapat dilihat sekiranya seseorang guru berupaya
mempersembahkan sesuatu maklumat umum tentang sesuatu topik sebelum masuk
kepada maklumat yang lebih khusus. Hal
ini sangat perlu supaya murid boleh mengenal sesuatu konsep di dalam sesuatu
topik. Sebagai contoh, murid perlu memahami
konsep jenis haiwan yang hidup di darat dan air sebelum mengenal haiwan
tersebut sama ada berdarah panas atau sejuk.
Bagi mengukuhkan kefahaman murid, guru boleh mengaitkan pengetahuan
sedia ada murid disamping mengimbas kembali topik pembelajaran yang lepas. Hal ini penting bagi memastikan murid
tersebut tidak tersalah dari segi konsep.
Dalam hal ini, guru perlulah membantu pelajar yang tidak ada pengetahuan
terdahulu kerana ianya sangat berkait rapat dengan pelajaran yang baharu.
Pada masa
yang sama, guru kenalah bertindak sebagai pemudah cara kepada murid-murid untuk
belajar. Dalam hal ini guru tidak
perlulah memberi tunjuk ajar seratus peratus.
Cukuplah sekadar menunjukkan jalan kepada mereka. Contohnya, guru perlulah menyediakan segala
alat, bahan dan sebagainya bagi membantu murid memahami konsep jisim dan berat
sama ada ditunjukkan dalam bentuk gambar, simulasi, lakonan dan
sebagainya. Hal ini penting bagi
memastikan mereka benar-benar boleh membezakan kedua-dua konsep tersebut. Oleh itu, penggunaan bahan maujud sangat
diperlukan bagi memudahkan penyampaian pengajaran guru di dalam mengajar murid.
Selanjutnya, teori ini jelas membawa kepada keberkesanan dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran apabila seseorang guru dapat mengintegrasikan
maklumat baru yang dipelajari oleh murid, melalui perbandingan antara idea baru
dengan idea lama. Sebagai contoh, murid
telah belajar mengenai konsep rumah, iaitu ada bilik, tandas dan
sebagainya. Kemudian murid telah belajar
mengenai pangsapuri. Konsep rumah tidak
perlu diubah walaupun murid tidak pernah melihat pangsapuri. Walaubagaimanapun, apabila guru
memperkenalkan rumah igloo, konsep rumah perlu diubah kerana rumah juga boleh
diperbuat daripada ais, tidak semestinya rumah diperbuat daripada simen dan
kayu sahaja. Jelaslah bahawa, jika guru
berupaya memperkenalkan dan membantu murid membuat perbezaan dalam sesuatu
konsep, hal ini dapat memastikan keberkesanan murid untuk mempelajari sesuatu
topik yang bakal diajar pada masa akan datang.
Aplikasi dan
keberkesanan teori pembelajaran konstruktivis
Berbeza dengan teori yang sebelum ini, teori pembelajaran
konstruktivis ini mempunyai kelainannya yang tersendiri. Pastinya ia membawa kepada suatu bentuk
pendekatan yang berbeza dalam memantapkan lagi aktiviti pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah. Namun
sejauh manakah keberkesanannya?
Teori
pembelajaran konstruktivis akan menjadi lebih berkesan sekiranya seseorang guru
berupaya memilih pelajar yang sudah menguasai sesuatu kemahiran dalam sesuatu
topik untuk mengajar rakannya yang lain.
Contoh yang boleh diketengahkan disini ialah guru akan memilih beberapa
orang pelajar yang sudah memahami dan menguasai topik pecahan dalam matematik
kepada beberapa kumpulan untuk membimbing murid yang masih belum menguasai
topik pecahan. Pendekatan ini sebenarnya
sangat membantu guru bagi mengukuhkan kemhiran murid. Hal ini kerana, sesetengah murid mungkin malu
atau takut untuk bertanya dengan guru sekiranya mereka tidak faham. Sebaliknya, mereka akan lebih selesa apabila
bertanya dengan rakan mereka sendiri.
Justeru, cara ini boleh dipraktikkan dalam pengajaran dan pembelajaran
dalam bilik darjah mengikut kesesuaian murid.
Bukan itu
sahaja, keberkesanan teori ini boleh dilihat sekiranya guru menggalakkan
pelajar melaksanakan tugasan secara berkumpulan. Hal ini bagi meluaskan pemikiran mereka
disamping menggalakkan perbincangan supaya mereka dapat berkongsi pendapat dan
idea yang pelbagai. Misalnya, guru
membahagikan murid kepada beberapa kumpulan kemudian menyuruh mereka mencari
maklumat mengenai tempat bersejarah di Malaysia. Perkara ini bukan sahaja menggalakan
interaksi sesama mereka. Malah, perkara
ini akan menyebabkan mereka sentiasa berbincang berhubung dengan tugasan yang
telah diberikan kepada mereka. Maka,
disinilah keberkesanan teori ini dapat dilihat apabila guru tersebut berupaya
menjayakannya.
Berikutan
itu, jika seseorang guru dapat melaksanakan strategi pengajaran yang pelbagai
seperti mengadakan debat antara kumpulan dan sebagainya, sebenarnya ia
merupakan suatu usaha baik yang boleh dinilai sebagai sesuatu yang berkesan di
dalam teori konstruktivis. Sebagai
contoh, guru memberikan pelbagai isu semasa sebagai topik perbincangan untuk
dibahaskan didalam setiap kumpulan. Hal
ini dapat menggalakan murid untuk terlibat secara aktif bagi mengemukakan
pandangan masing-masing. Malah, mereka turut belajar untuk mentafsir
maklumat yang mereka terima dan membuat pertimbangan melalui perbincangan
sesama mereka. Jelaslah disini bahawa
sememanya aktiviti seperti ini boleh membantu guru dalam aktiviti pengajaran di
dalam bilik darjah.
Aplikasi dan
keberkesanan teori pembelajaran sosial
Teori pembelajaran sosial yang dipelopori oleh Albert
Bandura turut membawa kepada keberkesanannya dari segi pelbagai bentuk
terutamanya dari segi sosial.
Pembelajaran melalui pemerhatian pastinya membawa impak yang positif
dalam bilik darjah. Namun, sejauh
manakah teori ini boleh diaplikasikan didalam bilik darjah?
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas akan menjadi lebih berkesan
sekiranya seseorang guru tersebut menggalakkan pembelajaran melalui pemerhatian
dan peniruan. Contohnya, guru telah
menjadikan seorang murid tahun enam yang aktif dalam kegiatan kokurikulum dan
cemerlang dalam akademik sebagai model untuk dicontohi oleh para
pelajarnya. Perkara ini sebenarnya dapat
memberi impak yang positif kepada mereka untuk lebih bermotivasi untuk
melibatkan diri secara aktif dalam kegiatan kokurikulum dan turut sama tidak
lupa menyeimbangkan kecemerlangan dalam pelajaran. Namun, guru tersebut perlu juga untuk
menerangkan tingkah laku yang kurang sesuai atau tidak boleh diikuti, supaya
murid tidak meniru sesuatu tingkah laku yang boleh membawa kepada perlakuan
yang negatif, melanggar undang-undang dan sebagainya.
Selain itu
juga, penggunaan model sebenar seperti mana yang digalakkan dalam teori
pembelajaran sosial adalah sangat membantu di dalam keberkesanan aktiviti
modeling di dalam kelas. Sebagai contoh,
guru boleh membawa tukang kayu ke bengkel kemahiran hidup untuk menunjukkan
cara menggergaji kayu dengan betul.
Pembelajaran pastinya akan menjadi lebih efektif kerana murid akan
memerhatikan pengalaman secara langsung dan berupaya meniru kemahiran yang
ditunjukkan oleh tukang kayu tadi. Hal
ini bukan sahaja memudahkan pengajaran di dalam bengkel tersebut. Malah, pembelajaran akan menjadi lebih
seronok dan pastinya dengan suasana yang sedemikian akan menimbulkan minat
murid untuk belajar dengan lebih berkesan.
Tambahan
pula, satu kebiasaan guru yang memang wajar dipuji apabila seseorang guru
mempamerkan hasil kerja murid yang mendapat gred A dibelakang kelas didalam
memastikan aktiviti modeling boleh berlaku didalam kelas. Sebagai contoh, hasil kerja murid yang
mendapat A terutamanya dalam subjek pendidikan seni dipaparkan dibelakang
kelas. Dalam hal ini, murid-murid lain
yang belum membuat hasil kerja yang cantik pasti akan lebih teransang untuk
turut sama membuat hasil kerja yang terbaik supaya hasil kerja mereka boleh
dipamerkan. Hal ini semestinya akan
mewujudkan pembelajaran yang lebih berkesan kerana setiap murid akan
berlumba-lumba dan berusaha kearah menghasilkan setiap tugasan dengan
bersungguh-sungguh. Semestinya
keberkesanan aktiviti modeling ini dapat dilihat menerusi peranan guru yang
melaksanakan aktiviti seperti ini didalam kelas.
Aplikasi dan
keberkesanan Teori pembelajaran humanis
Teori pembelajaran Humanis turut memainkan peranan yang
penting di dalam memastikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik
darjah menjadi lebih berkesan.
Pendekatan humanis yang dilihat sebagai kuasa ketiga dalam bidang
psikologi adalah sangat sangat menarik untuk diaplikasikan oleh guru. Namun,
sejauh manakah keberkesanannya?
Seorang
guru yang dapat mengesan keadaan dan situasi murid-muridnya yang mempunyai
pelbagai keperluan yang harus dipenuhi adalah bertepatan dengan teori humanis
bagi menjadikan pembelajaran menjadi lebih efektif. Sebagai contoh, ada pelajar yang belum
bersarapan atau mengantuk didalam kelas.
Apabila guru boleh menghidu situasi murid yang sebegini, guru tersebut
perlu memberi ruang untuk murid makan dan juga memberi masa untuk murid yang
mengantuk untuk tidur sekejap. Hal ini
bukan sahaja akan meningkatkan mood untuk murid belajar. Malah, ia akan menjadikan murid lebih
menumpukan kepada aktiviti pembelajaran yang berlangsung didalam kelas.
Disamping
itu, guru perlulah mengajar dengan berfokuskan kepada pelajar, bukannya
mengajar subjek yang diajar semata-mata.
Dalam hal ini, keperluan pelajar haruslah diutamakan. Jika hal ini dilakukan, pastinya proses
pembelajaran akan menjadi lebih berkesan.
Guru bertanggungjawab supaya memberikan kefahaman kepada pelajar sebaik
mungkin. Sebagai contoh, guru sains
mengajar mengenai planet di alam semesta.
Guru harus mengenalkan murid kepada planet supaya murid tahu, bukannya
menyampaikan apa yang guru tahu mengenai planet sehingga murid tidak faham apa
yang diajar oleh guru. Perkara ini
haruslah disedari oleh semua guru supaya murid boleh menerima pengajaran guru
dan seterusnya supaya keberkesanan murid untuk belajar topik yang akan datang
akan menjadi lebih mudah.
Akhir
sekali, teori humanis dapat dilihat keberkesanannya melalui tindakan guru yang
sentiasa menjadi contoh teladan yang baik kepada muridnya. Sebagai contoh, setiap pagi akan ada kelas
yang bertugas untuk memungut sampah.
Guru yang bertugas untuk memantau para pelajar boleh menunjukkan contoh
yang baik dengan turut sama bersama para pelajar memungut sampah. Hal ini bukan sahaja menimbulkan rasa percaya
pelajar terhadap guru. Malah, ianya
dapat memupuk tabiat suka menjaga kebersihan dalam kalangan pelajar dan guru. Haruslah diingatkan bahawa, seorang guru
bukanlah mengajar akademik dan kokurikulum sahaja. Guru juga turut sama bertanggungjawab
membentuk sahsiah, akhlak dan peribadi pelajar agar boleh berketrampilan mulia
di dalam kehidupan seharian.
No comments:
Post a Comment